Krótki film „(Nie)Sprawna” – polskie, ambitne science-fiction

0

Film „(Nie) Sprawna” to kolejna krótkometrażowa produkcja w reżyserii Adama Nowaka. Wcześniejszym filmem tego reżysera był zapowiadany na naszych łamach short „Angel.A”, który trafi do Sieci już w listopadzie 2020 r.. Głównymi postaciami nowego filmu są Adrian Gabriel Koziński – Kontroler SI (Tomasz Sobczak) oraz android Eva model 9 (Agnieszka Kawiorska). „(Nie) Sprawna” to krótka opowieść o próbie weryfikacji przez Kontrolera rzekomej niesprawności androida, który odmówił stawienia się w pracy.
12-minutowa produkcja to w głównej mierze dialog tej dwójki.


 

Efekty wizualne i techniczne.

W odróżnieniu od „Angel.A”, w przypadku „(Nie)Sprawnej” twórcy nie starają się ścigać z Hollywood. Nacisk został położony na treść zamiast na efekty specjalne. A całość ma charakter kameralny. Nie znaczy to jednak, że warstwa techniczna nie ma znaczenia. Wiele niezależnych produkcji deklasyfikuje niska jakość techniczna, ale nie dotyczy do filmu Adama Nowaka. Nagłośnienie jest na wysokim poziomie, dokładnie słuchać aktorów. Warstwa wizualna jest spójna i przyjemna dla oka. Nawet choreografia walki jest realistyczna i nie budzi moich zastrzeżeń.

Widok futurystycznego miasta w filmie (Nie)Sprawnaźródło: materiały prasowe

Trudno pisać o efektach specjalnych, ponieważ w „(Nie)Sprawnej” bohaterowie głównie rozmawiają, siedząc naprzeciwko siebie. Jednak w sferze wizualnej jedna scena zasługuje na uwagę. W pierwszym ujęciu za bohaterem widzimy futurystyczne miasto pełne neonów, kolorowych reklam i wolno przesuwających się pojazdów latających. Ta jedna scena zupełnie zmienia postrzeganie tego, co dzieje się na ekranie. Nie wiem, czy uwierzyłbym w akcję rozgrywaną w przyszłości, gdyby nie widok tego miasta na wstępie filmu.


Dobrze wypada również charakteryzacja w postaci chirurgicznych bruzd na twarzy Evy. To prosty, ale efektywny sposób na podkreślenie sztucznego pochodzenia postaci.

Charakteryzacja w filmie (Nie)Sprawnaźródło: materiały prasowe

Jedno pomieszczenie, w którym rozgrywa się akcja, jest pozbawione osobowych akcentów i zbędnych rozpraszaczy. Może to wynikać z historii androida, który po nie zjawieniu się w pracy, prawdopodobnie ukrywał się nie w swoim lokum. Wydaje mi się również, że to celowy zamiar reżysera. Tylko dwójka bohaterów, skupiona jedynie na sobie. Oboje mają zapewnioną pełną uwagę widza.
Pustkę pomieszczenia udaje się zapełnić czerwono-zielono-niebieskim oświetleniem, które nie tylko nadaje życia pokojowi, ale i zagęszcza klimat.

Smaczkiem są miejskie odgłosy w tle prowadzonej rozmowy. Miasto za oknami żyje, często słyszymy przelatujący pojazd. Głębię dialogu, siłę przekazu i dramaturgii przy zwrotach akcji, podkreśla dobrze dobrana muzyka Alana Buckiego.

 

Dialog

Osią fabuły w „(Nie)Sprawnej” jest dialog pomiędzy rządowym agentem, a androidem Eva. Rozmowa rozpoczyna się przekazaniem przez agenta informacji o przyczynach jego wizyty. Bardzo szybko przeradza się ona jednak w głęboką dysputę o istocie człowieczeństwa, o uczuciach, a także o przyszłości pracy w świecie pełnym androidów. Temat pracy jest jednym z ciekawszych rozważań dwójki bohaterów. Okazuje się, że Eva rezygnuje z pracy, dlatego, że jej współpracownicy – normalni ludzie – nie mogą za nią nadążyć. Eva zmaga się z poczuciem winy, że jej obecność w miejscu pracy stawia pod znakiem zapytania takie rzeczy jak budowanie więzi, radość, potrzebę relaksu. Dla androida są to bowiem niepotrzebne dystraktory, a dla ludzi jest to często sens przychodzenia do pracy.

Dialog w filmie (Nie)Sprawnaźródło: materiały prasowe

O ile sam dialog się broni, to jednak jego początek należy do najsłabszych momentów filmu. Sposób, w jaki Eva wchodzi na głębokie tematy, wydaje się nienaturalny (nawet biorąc pod uwagę sztuczność androida). Tym bardziej, że bohaterowie dopiero się poznali. Gdyby ta rozmowa nie była ich pierwszą, szybkie przejście na głębokie tematy miałoby większą wiarygodność. Z drugiej strony jest to zagranie bardzo teatralne. W teatrze realizm zdaje się odgrywać mniejszą rolę, a na pierwszy plan wychodzi przekaz.

W rolach głównych filmu „(Nie)Sprawna” wystąpili doświadczeni aktorzy Agnieszka Kawiorska i Tomasz Sobczak.

Agnieszka Kawiorska to aktorka związana z krakowskimi teatrami: Teatrem Starym, Teatrem Ludowym oraz z Teatrem Variete. Agnieszka wystąpiła też w wielu filmach i serialach. Tomasz Sobczak to również aktor wywodzący się z teatru. Rozpoczynał swoją karierę na deskach Centrum Sztuki przy teatrze dramatycznym w Legnicy, a później występował na deskach teatrów w całej Polsce. Pan Tomasz ma także bogaty dorobek serialowy. Dzięki zatrudnieniu profesjonalistów aktorsko film wypada dobrze. Nie czuć, że jest to amatorska produkcja, klimatem najbardziej przypomina teatr telewizji. Nawet role poboczne zagrane są dobrze. Dwójka doświadczonych aktorów mocno uwiarygodniła i pogłębiła dialog w dalszej fazie jego trwania.

 

Podsumowanie

Oglądając „(Nie)Sprawną” miałem wrażenie, że oglądam teatr telewizji. Gra aktorska, przekaz oraz intelektualna strona są tu na pierwszym planie i wszystkie te elementy są bardzo dobre. Jako film „(Nie)Sprawna” nie wypada już tak dobrze. Dialog między bohaterami wydaje się wyrwany z kontekstu, a widz nie ma wystarczająco dużo czasu, żeby zapoznać się ze światem, w którym dzieje się akcja. Czułem się bardziej jakbym oglądał przedstawienie niż film krótkometrażowy.

Film ma lepszą oprawę audiowizualna niż poprzedni film twórców. Teatralna i kameralna forma, jakiej użył reżyser, pomaga w przekazaniu ambitnych treści, dysponując jednocześnie ograniczonymi środkami.

Film „(Nie)Sprawna” jest krokiem w dobrym kierunku i kolejną cegiełką przy budowie polskiego kina sci-fiction. Dlatego redakcja AlienHive.pl zdecydowała objąć tę produkcję patronatem. Mamy nadzieję, że kolejny film Adama Nowaka i jego zespołu będzie jeszcze lepszy, a być może kiedyś uraczą nas oni doskonałą, pełnometrażową produkcją science-fiction „made in Poland”.

 

GDZIE I KIEDY BEDZIE MOŻNA OBEJRZEĆ FILM?

W najbliższym czasie widzowie będą mogli obejrzeć „(Nie)Sprawną” w ramach Berlin Sci-Fi Filmfest, który odbędzie się 27 i 28 listopada 2020 roku w stolicy Niemiec.
Film ma planowane pokazy w jeszcze niejednym festiwalu filmowym. Nie wiadomo na razie kiedy trafi do szerszej dystrybucji.
Gdy tylko film będzie dostępny online dla szerszego grona widzów, zamieścimy stosowną informację w tym artykule.

 

Plakat filmu (Nie)Sprawna:

Plakat filmu (Nie)Sprawna

 

Ciekawy artykuł? Doceń naszą pracę:
[Głosów: 3 Średnia: 5]
Zobacz także
Dodaj komentarz

Klikając "Wyślij komentarz" wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych wpisanych w formularz komentarza w celu publikacji, moderacji i udzielenia odpowiedzi na komentarz zgodnie z Regulaminem Serwisu i Polityką Prywatności.