Kapsuła ratunkowa BD-409 EEV (Emergency Escape Vehicle)
Kapsuła ratunkowa BD-409 EEV – informacje
Lata produkcji: ok. 2170.
Napęd główny: brak
Klasa: kapsuła ratunkowa
Producent: Bodenwerke Gemeinschift
Własność: USCMC
Dane techniczne:
13,2 metra długość
Wyposażenie: 5 komór kriogenicznych
Załoga: brak
Charakterystyka
BD-409 E.E.V. (Emergency Escape Vehicle) – typ kapsuły ratunkowej używanej przez duże statki do ewakuacji załogi w awaryjnych sytuacjach, takich jak pożar na pokładzie jednostki lub uszkodzenie kadłuba. Tego rodzaju kapsuły były znane również pod nazwą 337 EEV.
Głównym założeniem wehikułu BD-409 było połączenie formuły niewielkiego promu osobowego z klasyczną kapsułą ratunkową. Typ 337 miał swoje początki w dyrektywach wydanych przez Międzygwiezdną Komisję Handlową, mających na celu standaryzację wszystkich systemów awaryjnych w odpowiedzi na powszechne problemy ewakuacji w nagłych wypadkach. Nieznajomość różnych urządzeń ucieczki, procedur i protokołów często prowadziła do utraty personelu. Model BD-409 był owocem tych wysiłków standaryzacyjnych i wszedł do użytku jako uniwersalny pojazd ewakuacyjny. Największe zastosowanie znalazł na dużych statkach wojskowych USCMC, gdzie wchodził w skład podstawowego wyposażenia jednostek – w tym słynnej klasy okrętów Conestoga.
Prom E.E.V. miał około trzynastu metrów długości i miejsce dla pięciu zahibernowanych pasażerów. W razie konieczności mógł pomieścić maksymalnie szesnaście komór kriogenicznych. W wypadku zajścia awarii podczas snu kriogenicznego załogi, komputer pokładowy przeprowadzał standardową procedurę polegającą na przesłaniu komór ze śpiącymi pasażerami do kapsuł ewakuacyjnych, które wypuszczane były w przestrzeń kosmiczną. Czynniki zagrażające pasażerom, takie jak pożar bądź nieszczelność w pomieszczeniu z komorami, uaktywniały system kryzysowy. Możliwe było również ręczne przeprowadzenie ewakuacji przez personel, jednak z reguły system sprawdzał się podczas hibernacji załogi. Czas trwania ewakuacji nie powinien przekroczyć 45 sekund.
Wydłużony i załamany na jednym końcu kadłub kapsuły nadawał jej kształt litery „L”, zmieniając dynamikę lotu i łagodząc upadek podczas lądowania w atmosferze. Prom E.E.V. zapewniał pasażerom bezpieczną ewakuację i lot przez przestrzeń kosmiczną, jednak kolizja z innymi obiektami bądź lądowanie w niesprzyjających warunkach niekiedy kończyło się tragicznie.
Historia
Podczas powrotnego rejsu z LV-426 na pokładzie USS Sulaco wybuchł niewielki pożar, wywołany działaniem kwasu Ksenomorfa. Komputer przeprowadził rutynową procedurę ewakuacji zahibernowanych pasażerów poprzez umieszczenie ich kriokomór w kapsule ratunkowej i wystrzelenie jej w przestrzeń kosmiczną.
Dryfujący prom został ściągnięty przez grawitację planety Fiorina 161 i rozbił się w oceanie na jej powierzchni. Wrak kapsuły został wyciągnięty przez więźniów okolicznej kolonii karnej. Katastrofę przeżyła tylko jedna pasażerka – Ellen Ripley.
Rublev
Źródła zdjęć:
http://avp.wikia.com/wiki/File:Alien_3_BD-409_EEV_Interior.png
Zobacz także:
- Caterpillar Power Loader – kultowy egzoszkielet z filmu „Aliens” >>
- Wszystkie technologie sagi „Obcy” >>