Film „Reminiscencja” (Reminiscence, 2021) – Eksploruj wspomnienia
- Tytuł polski: Reminiscencja
- Tytuł oryginalny: Reminiscence
- Tytuł roboczy: The Jade Earring
- Premiera: 20 sierpnia 2021 (kina w Polsce; HBO Max)
- Reżyseria: Lisa Joy
Fabuła / Opis
Nick Bannister (Hugh Jackman) jest naukowcem, który dzięki przełomowemu odkryciu potrafi poruszać się po mrocznym, ale jakże pociągającym świecie przeszłości. Pomaga on swoim klientom odzyskać utracone wspomnienia. Życie detektywa zmienia się bezpowrotnie, kiedy przyjmuje nową klientkę, Mae (Rebecca Ferguson). Pozornie prosta sprawa staje się jego obsesją. Szukanie przyczyn zniknięcia Mae doprowadzi bohatera do odkrycia spisku. Jak daleko posunie się Bannister, aby odzyskać utraconą miłość?
Film Reminiscencja (2021) – Opinia
Film „Reminiscencja” wydaje się mieć sporo nawiązań do „Incepcji” Nolana, tyle tylko, że zamiast marzeń sennych widzowie „surfują” na falach wspomnień, zarówno tych pamiętanych, jak i tych wypartych – świadomie lub podświadomie. W psychologii reminiscencja oznacza nieświadome wspomnienie, czy też refleksję.
Obsada filmu jest wyborna – obok Jackmana i Rebecci Ferguson, zobaczyliśmy także m.in. Thandiwe Newton, doskonale znaną z roli Maeve w serialu „Westworld”. Jak już wspominam popularny serial HBO, to warto zaznaczyć, że za reżyserię filmu „Reminiscence” odpowiada Lisa Joy, scenarzystka i producentka Westworlda.
Osobiście, raczej nie spodziewam się po „Reminiscence” czegoś szczególnie odkrywczego, ale liczyłem na całkiem interesujący seans.
Na film po premierze spadło sporo krytyki, po części zasłużonej, jednak przeważnie przesadzonej. To bowiem całkiem znośny kryminał noir z silnym elementem romansu i z futurystyczną otoczką w postaci efektów globalnego ocieplenia oraz rozwoju technologii. Pomysł wyjściowy całkiem dobry.
Problemem tego filmu jest przewidywalność i ..hmm.. nadmierna klarowność obrazu i postaci. Zalane miasto jest niczym katalogowy obrazek nad komodą z IKEI, ładny, ale zbyt sztuczny i pozbawiony głębi – ot, zaledwie oklepane tło, o którym się mówi, ale nie czuć powagi tej sytuacji i utrapienia mieszkańców.
Klimatu kina noir również jest wręcz zaskakująco mało, biorąc pod uwagę przestrzeń, jaką dawał scenariusz. Zagadka kryminalna nie potrafi porwać, dialogi między postaciami nie angażują mocno widza. Wiele scen jest zbytnio przeciągniętych. Hugh gra jak na zaciągniętym ręcznym i generalnie wszystkiego jest tutaj za mało w stosunku do wstępnego potencjału. Oprócz tylko doskonałej Rebecci Ferguson, która zmysłowo zagrała femme fatale.
Mimo wad, niedociągnięć lub przeciągnięć, film wielu widzom może się umiarkowanie spodobać, zwłaszcza tym szukających w otoczce science-fiction kryminału, romansu i generalnie czegoś więcej niż efektownej akcji.
FILM REMINISCENCE (2021) – Trailer / Zwiastun